Referat wygłoszony na zebraniu ogólnym rodziców uczniów klas I-III. Pokazuje rodzicom jak wielką rolę odgrywa środowisko rodzinne w kształtowaniu nawyku czytania i obcowania z książką. Przedstawia sposoby motywowania dzieci przez rodziców do częstych kontaktów z książką.
Zjawisko nieczytania książek, stało się w obecnych czasach dużym problemem. Niechęć do czytania dotyczy zarówno dzieci jak i dorosłych. W dobie komputerów, Internetu książka staje się dla dzieci mniej atrakcyjna, chociaż to ona kształci uczucia, pobudza wyobraźnię, uwrażliwia na dobro i zło, przyczynia się do kształcenia charakteru i aktywnej postawy wobec otaczającej nas rzeczywistości.
Każdy rodzic posyłając dziecko do szkoły, chciałby aby osiągało ono same sukcesy. Podstawowym obowiązkiem edukacji wczesnoszkolnej jest wyposażanie uczniów w umiejętność prawidłowego czytania i pisania. Są to umiejętności bardzo ważne, gdyż to one w dużej mierze decydują o powodzeniach lub niepowodzeniach szkolnych. Możliwość opanowania tych podstawowych czynności nie jest jednakowa dla wszystkich uczniów i zależy od wielu czynników. Jednym z najważniejszych jest środowisko rodzinne, które odgrywa duże znaczenie w kształtowaniu nawyku czytania, bowiem kontakt dziecka z książką najczęściej rozpoczyna się od domu rodzinnego. Już od pierwszego roku życia książka staje się przedmiotem zabawy. Mają trzy lata mały człowiek posiada i rozumie swoje ulubione bajki, wierszyki, opowiadania.
Już od najmłodszych lat dziecko zmusza i angażuje rodziców do wspólnego czytania. Rodzice swoją postawą chętną lub niechętną dają przykład dzieciom, zachęcają je w ten sposób do rozwijania zainteresowań czytelniczych, jednocześnie wzmacniają więź emocjonalną z dzieckiem oraz motywują do podejmowania indywidualnych prób kontaktów z książką.
Wspólne czytanie staje się wtedy „ zaraźliwe”. Na dojrzałość czytelniczą ucznia wpływa dojrzałość intelektualna, emocjonalna oraz doświadczenia wyniesione z domu rodzinnego.
Książka w życiu każdego człowieka spełnia wiele niezwykłych funkcji:
- pozwala lepiej zrozumieć siebie, innych oraz świat, rozwija zainteresowania, zdolność myślenia, łatwość operowania wiedzą.
- książka pozostaje nadal ważnym źródłem wiedzy, rozbudza ciekawość.
- pozwala głębiej czuć, przeżywać.
- czytanie rozwija uczucia, czyni nas wrażliwszymi.
- książka pozwala przenieść się w świat fantazji, przygody.
- nie zawiera ona agresji ani przemocy.
- czytanie wzbogaca słownictwo, ułatwia wyrażanie myśli, sprawia, że więcej rozumiemy. Nasz sposób porozumiewania jest o wiele bogatszy.
- książka jest naszym przyjacielem, a czytanie przynosi odpoczynek.
- czytanie czyni człowieka nowoczesnym, przybliża inne kultury, natomiast biegła umiejętność czytania warunkuje sprawne funkcjonowanie człowieka w świecie elektronicznych mediów.
Znając jak ważne walory posiada książka i jakie korzyści daje czytanie , rodzice już od pierwszej klasy powinni starać się zachęcać dzieci do częstego czytania. Podstawowym sposobem jest wspólne czytanie. Można stosować także inne metody np:
- czytamy z dzieckiem na zmianę
- słuchamy jak dziecko czyta i później rozmawiamy z nim na temat przeczytanej książki
- dziecko samo czyta, a potem opowiada treść
- zachęcamy do korzystania z biblioteki szkolnej lub miejskiej
- wspólne chodzenie do biblioteki , w celu wypożyczenia książki- rodzic i dziecko
- codzienne czytanie książki przez dziecko- 15 minut
- czytamy razem do snu
- wspólnie w gronie rodziny czytamy o ustalonej porze
- sami czytamy, a dziecko obserwując nas też sięga po książkę
- tłumaczymy, ile ciekawych informacji można zaczerpnąć z książek
- czytanie uczy płynnego czytania, zwiększa zasób słownictwa, zmniejsza ilość błędów ortograficznych, rozwija pamięć wzrokową
Czytamy dzieciom to co chcą lub to co lubią: głównie bajki , baśnie wiersze, opowiadania znanych pisarzy np: Brzechwa, Tuwim, Andersen, Grimm, Chotomska itp.
Ponieważ książki są coraz droższe i wielu rodzin nie stać na ich kupno zachęcam rodziców do korzystania z oferty książek jakie posiada biblioteka szkolna. W bibliotece szkolnej jest około 15 tysięcy książek z różnych dziedzin wiedzy. Posiadamy w swojej ofercie także książki dla rodziców np. „ Moje dziecko idzie do szkoły”, „Jak postępować z dzieckiem nerwowym, agresywnym”, itp. W miarę możliwości finansowych szkoły, zbiory biblioteki są corocznie wzbogacane o nowe pozycje.
Biblioteka czynna jest codziennie od godz.8.00- 15.00. Zapraszamy rodziców do zapisywania swoich dzieci do biblioteki już od września, gdyż spora ich część potrafi już czytać. Obowiązkowo uczniowie klas pierwszych stają się czytelnikami biblioteki po I semestrze.
Ponadto biblioteka poprzez organizowanie szeregu imprez czytelniczych i okolicznościowych stara się promować czytelnictwo. Główne akcje to: konkursy czytelnicze o autorach i twórczości pisarzy książek dla dzieci, konkursy recytatorskie, Cała Polska czyta dzieciom, spotkania z pisarzami w bibliotece miejskiej, konkurs na najładniej przeczytany fragment lektury, najładniejszy dzienniczek lektur, najlepszego czytelnika i inne.
Zachęcajmy więc dzieci do czytania, odwiedzania biblioteki, brania udziału w imprezach czytelniczych, gdyż to pomoże im w osiąganiu sukcesów na różnych etapach edukacji.
Opracowała: Jolanta Kwiatkowska Bibliografia:
- Przecławska A. ,,Rozwój zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży”. Warszawa 1978, WSIP
- Kłosińska T. ,,Lektura- źródłem kreatywnej działalności uczniów” Życie szkoły nr3/2003
- Czochera A. ,Dziuba J. ,,Czy rodzice zachęcają dzieci do czytania?” Życie szkoły nr1/2004